arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۰۷۸۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۰ خرداد ۱۳۷۷: والرى ژیسکاردستن، رییس‌جمهور اسبق فرانسه می‌دانست که سیاست تشنج‌زدایى [با اروپا]توسط من شروع شده و خواست که به فرانسه سفر کنم

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر آقای والرى ژيسكاردستن، ریيس‌جمهور اسبق فرانسه آمد. توضيحاتى در مورد سياست يكپارچه‌كردن اروپا با ايجاد یورو، پول واحد و... داد و از اهداف مهم پول نيرومند اروپايى در مقابل دلار آمريكا و ايجاد ثبات و آرامش در اقتصاد اروپا گفت و از من دربارة وضع و سياست ايران، توضيح خواست. گفتم، تصميم به همكارى با اروپا داريم و به خصوص فرانسه و گفتم كه فرانسه اول انقلاب، به خاطر اقامت امام در فرانسه، وضع خوبى در ايران داشت، ولى با مواضعي كه در جنگ عراق با ايران گرفت و رفتارى كه با ضدانقلاب ايران داشت و دارد و سياست نادرست در فرانسه، آن موقعيت را از دست داد، ولى با سياست‌هاى اخيرش در مقابل آمريكا و فعال‌شدن در صنايع نفت و گاز ايران، دوباره موفقيت خوبى به‌دست‌آورده است. گفت، مى‌داندكه سياست تشنج‌زدايى توسط من شروع شده و خواست كه به فرانسه سفركنم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

 

آقاى [علی‌محمد] احمدى، معاون سازمان انرژى هسته‌اى و مسئول انرژى‌هاى‌نو آمد. از حمايت‌هاى بى‌دريغ گذشته من و پايه‌گذارى اين صنايع قدردانى نمود و از عدم توجه دولت جديد و شخص آقای [غلامرضا]آقازاده، [رییس سازمان انرژی اتمی] و كم‌شدن اعتبارات گله نمود و خواست‌كه حمايتش‌كنم.

آقاى [ابوالفضل] حسن‌بيگى، ریيس حراست وزارت نفت آمد. گفت 22 هزار نيروى حراست دارند كه عمده آنها در حفاظت از تأسيسات و خطوط لوله‌ها، كار مى‌كنند. مخالفت‌هايى را كه با سياست [آقای بیژن نامدار زنگنه]، وزير نفت، در تمركززدايى و تأسيس شركت‌هاى متعدد، براى ايجاد رقابت و كوتاه‌كردن دست قدرت‌هاى محلى اعراب و لُرها و قديمى‌ها وجود دارد، توضيح داد. از كارشكنى‌هاى آنها و تحريك جاهايى مثل ماهنامه صبح و مهدى نصيرى كه به جان وزير نفت افتاده، گله‌كرد و گفت، او و خانواده‌اش در دامغان، مخالف امام بوده‌اند.

مديران [وزارت] اطلاعات آمدند. گزارشى از تلاش‌هاى وسيع جاسوسان خارجى دادند و نمونه‌هايى از جاسوسى‌ها را در سفارتخانه‌ها و عوامل داخلى آنها، از قبيل مدرس در استاندارى آذربايجان و فيروزي و... دادند.

عصر آقای والرى ژيسكاردستن، ریيس‌جمهور اسبق فرانسه آمد. توضيحاتى در مورد سياست يكپارچه‌كردن اروپا با ايجاد یورو، پول واحد و... داد و از اهداف مهم پول نيرومند اروپايى در مقابل دلار آمريكا و ايجاد ثبات و آرامش در اقتصاد اروپا گفت و از من دربارة وضع و سياست ايران، توضيح خواست. گفتم، تصميم به همكارى با اروپا داريم و به خصوص فرانسه و گفتم كه فرانسه اول انقلاب، به خاطر اقامت امام در فرانسه، وضع خوبى در ايران داشت، ولى با مواضعي كه در جنگ عراق با ايران گرفت و رفتارى كه با ضدانقلاب ايران داشت و دارد و سياست نادرست در فرانسه، آن موقعيت را از دست داد، ولى با سياست‌هاى اخيرش در مقابل آمريكا و فعال‌شدن در صنايع نفت و گاز ايران، دوباره موفقيت خوبى به‌دست‌آورده است. گفت، مى‌داندكه سياست تشنج‌زدايى توسط من شروع شده و خواست كه به فرانسه سفركنم.

شب، حاج حسن‌آقا خمينى آمد و گفت، آيت‌الله خامنه‌اى به‌خاطركسالت، در مراسم روز 14 خرداد امام، سخنرانى نمى‌كنند و از من خواست سخنرانى‌كنم؛ به‌طور اصولى پذيرفتم، ولى تأكيد كردم كه اگر رهبرى، صحبت‌كوتاهى داشته باشند و آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] باشد، بهتر است.

نظرات بینندگان